Mitsubishi cX

Mitsubishi chystá hybrid s rozšířeným dojezdem

Půjde-li všechno podle plánů naznačených automobilkami, budou se na nás od konce roku doslova sypat zajímavá auta na alternativní pohon. Po  je tu další zásadní novinka. , jehož elektromobil už získává velmi reálné obrysy, chystá na konec roku 2010 ještě další překvapení. A tím jest s rozšířeným dojezdem.

Podle informací magazínu Register Hardware půjde o malé zhruba v relacích či . Mohl by tedy být založený na konceptu Mitsubishi cX představeném na v roce 2007. Pohonný systém se má velmi podobat systému Voltec chystanému pro či . O šťávu se postará , díky ní auto ujede SUV až 65 km čistě na . Po jejím vyčerpání se zapne malý, 660ccm přeplňovaný tříválec o výkonu 52 koní, díky kterému ujedete dalších alespoň 320 km. Do amerických showroomů má dorazit ve zmíněném roce 2010, do o rok později a globálně jej má firma uvést v roce .

Mitsubishi cX Mitsubishi cX Mitsubishi cX
Velozzi SOLO

Velozzi SOLO – plug-in hybrid s mikroturbínou

Velozzi z Kalifornie je malá společnost zaměřená na vývoj dopravních prostředků šetrných k životnímu prostředí. Na svých stránkách sice tvrdí, že zaměstnává světové kapacity v oboru vědy, techniky a designu, nicméně z webových stránek a dosud realizovaných aktivit to spíš vypadá, že mají jednoho dobrého 3D grafika. Ten čas od času vypustí do světa obrázek nějakého zajímavého stroje, jako je to třeba nyní v případě plug-in hybridního crossoveru Velozzi SOLO.

Má jít o luxusní, lehký, ale přitom ekologický a moderní automobil dneška atraktivní pro všechny. Velozzi v tiskové zprávě píší, že při konstrukci vzali od začátku do úvahy fakt, že půjde o hybrid. Zaměřili se proto na využití lehkých materiálů – například nanotrubičekkarbonových vláken. Zároveň ale neopomněli bezpečnost, šetrnost ani spotřebu. „SOLO bude prostorné jako SUV, ale výkonné jako sedan,“ dušuje se Velozzi. Jako hlavní zdroj elektřiny mají posloužit li-ion baterie, které bude dobíjet mikroturbína schopná spálit cokoliv od benzinu přes naftu, ethanol, methanol, butanol, bionaftu až po zemní plyn. Součástí konceptu jsou snad všechny vychytávky, na které si lze vzpomenout, včetně superkondenzátorů a regenerativního brzdění. Spotřeba by se měla dostat na 2,3 l/100 km a max. rychlost 210 km/h při zrychlení z 0 na 100 km/h kolem šesti sekund. Kdy začne výroba? Prý mezi lety 20112012. Tak uvidíme!

elektromobil Shelby SuperCars Ultimate Aero EV

Shelby Supercars to s elektromobily myslí vážně!

Před časem jsme informovali o společnosti Shelby SuperCars, která představila koncept nejrychlejšího elektromobilu světa – Ultimate Aero EV. Bumbrlík s výkonem 1000 koní se pyšní tak neuvěřitelnými vlastnostmi jako je max. rychlost 330 km/h nebo dobití na dojezd až 250 km za 10 minut. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 2,5 sekundy. Co je ale nejzajímavější, aktuálně firma SSC ohlásila podrobnosti týkající se jejího pohonného systému zkráceně nazvaného AESP (All-Electric Scalable Powertrain, čili plně elektrický škálovatelný pohonný systém). Právě škálovatelnost, tedy snadné úpravy výkonu jsou jeho hlavní předností. Podle SSC jej lze napasovat do běžného auta s výkonem kolem 200 koní, do trucků či SUV s výkonem 500 koní, nebo dokonce do velkých náklaďáků, autobusů, vojenského vybavení a dalších zařízení, třeba až do výkonu 1200 koní. Už v druhé polovině letošního roku by měla světlo světa spatřit první předprodukční verze Ultimate Aero EV, a tak snad dostaneme konečně možnost se na vlastní oči přesvědčit, co se to tam vlastně kutí.

elektromobil Shelby SuperCars Ultimate Aero EV

Kia má s hybridy velké plány

Kia Motors, součást jihokorejské skupiny Hyundai Kia, se podobně jako většina ostatních asijských automobilek začíná čím dál tím aktivněji angažovat v oblasti alternativních pohonů. Prozatím jde především o rovinu výzkumu a vývoje, nicméně komerční nasazení nových technologií očekává automobilka už v průběhu příštích pár let. HyundaiKia sdílejí výzkumné centrum zaměřené na ekologii dopravy, které vyrostlo v Soulu. Právě tam vznikla například už třetí generace automobilu na palivové články Kia Sportage FCEV. Zároveň má dnes k dispozici prototypy dvou generací hybridů – Kia Rio Hybrid a Kia C’eed Hybrid, založený na velmi oblíbeném modelu Kia C’eed. Jde nicméně o tzv. „mild hybridy“ podobné těm značky Honda, které nedokážou pracovat čistě na elektřinu. První komerční hybrid se Kia chystá uvést pod značkou nové generace vozů Kia Spectra v roce 2009 na domácím trhu. V roce 2010 má první Kia hybrid přijít také do USA jako součást redesignované řady Kia Optima. Zástupci společnosti prohlásili, že nevidí důvod ve vývoji původního hybridního vozu, protože hybridní pohon vidí pouze jako přestupní stanici ve vývoji alternativních pohonů pro osobní automobily. Což zní poměrně slibně vzhledem k elektromobilům a elektrickému pohonu vůbec. Namísto toho se Hyundai-Kia zaměří na vývoj původního plug-in hybridu pro rok 2013 a také na vodíkové palivové články. Už dnes má k dispozici letku SUV prototypů Kia Sportage a Hyundai Tucson s pohonem na palivé články a dojezdem kolem 400 km! Podobně jako Honda se svým modelem Honda FCX Clarity se i Kia chystá nasadit tyto automobily do provozu v malém testovacím programu, kdy si je firmy budou moct pronajímat.

Toyota snižuje náklady, hybridům ale přidá

Americká a posléze globální finanční krize tvrdě zasáhla prakticky všechny automobilky. Protože na co kupovat nové auto, když už doma jedno nebo dvě máte, že? Anebo koncekonců se dá jezdit i hromadnou dopravou. Co naplat, General Motors jsou v koncích, hluboký dluh si vyžádal de.facto kapitulaci v podobě žádosti americkému Kongresu o pomoc. Pomoc americkým automobilkám, ale nejen těm velkým, ale i malým start-upům, koneckonců navrhuje i Al Gore ve svém nejnovějším Plánu. Ale krize zasáhla i cizí automobilky. Toyotě klesly čtvrtletní tržby o téměř 70%, mnohem více, než očekávali analytici. Okamžitě tedy přišel záchranný tým v čele s prezidentem společnosti Katsuaki Watanabem, který hledá cesty jak snížit náklady a zvýšit zisky. Jednou z cest k tomu je úprava plánu uvedení nových modelů. Dále se sníží kapitálové výdaje, přizpůsobí se továrny a bude globálně upravena cenová politika firmy. Největší dopad budou mít tyto změny na velké automobily s vysokou spotřebou – truckySUV. Naopak hybridy, kde je Toyota vůdcem díky svému modelu Toyota Prius, dostanou „přidáno“. Automobilka hodlá ještě více zatlačit na vývoji nových modelů a příští rok se údajně v Japonsku, na domácí půdě, chystá ohlásit čtyři novinky včetně nové generace (snad už) plug-in hybridu Toyota Prius.

Dodgeeo

3x nový elektromobil od Chrysleru?

Na Detroitském autosalonu minulý rok odhalil Chrysler tři velmi zajímavé koncepty. Šlo o Jeep Renegade, Chrysler EcoVoyager a sporťák Dodge Zeo, které měly všechny jeden společný rys: jezdily na elektřinu. Během posledních měsíců začal Chrysler prodávat své první hybridy, jde o SUV v podobě vozů Dodge Durango Hybrid a Chrysler Aspen Hybrid. O jejich „šetřivosti“ se dá úspěšně pochybovat, nicméně spolu-prezident firmy Jim Press nedávno prohlásil, že už koncem tohoto měsíce představí Chrysler tři prototypy elektrický automobilů, resp. možná elektromobilů dealerům na speciálním setkání. Neřekl už, zda nebo kdy by měly jít do prodeje, dodal pouze, že plug-in hybridy jsou pro firmu jednou z hlavních priorit.

Audi Q5 Hybrid

Audi ruší hybrid Q7, soustředí se na Q5

Německá automobilka Audi chtěla už koncem letošního roku nabídnout zákazníkům hybridní automobil Audi Q7. Ten měl být postavený na benzinovém motoru v kombinaci s elektromotory a NiMH bateriemi. Podle magazínu Autocar, kterému se podařilo uskutečnit rozhovor s Michaelem Dickem, hlavou výzkumu a vývoje Audi, se však plány na hybrid Audi Q7 ruší. „Rozhodli jsme se udělat z lithium-iontových baterií prioritu,“ řek Dick. Podle něj je jasné, že právě li-ion baterie jsou budoucnost, a tak chce i Audi mít své eso v rukávě. Proto ruší hybridní SUV Q7, které je postavené ze stejných součástí jako Volkswagen TouaregPorsche Cayenne. Zatímco VolkswagenPorsche plány na hybridní verze těchto svých vozů neruší (využití benzinové motory v kombinaci s elektromotory), Audi se namísto toho hodlá soustředit na vývoj hybridního SUV Audi Q5. „Chceme z Q5 udělat náš první opravdu hybridní model, a plán je připravit ho na lithium-iontové baterie,“ řekl Dick. Kromě toho si ale firma bude vyrábět pro své vlastní potřeby v malém množství stále také verzi Q7. Audi Q5 Hybrid využije 3,2l V6 benzinový motor společně s elektromotory a sadou li-ion baterií. Očekává se, že automobilka jej oficiálně představí na autosalonu ve Frankfurtu příští rok a do prodeje zavede v první polovině roku 2010.

Ford se po GM také začíná orientovat na menší automobily

Už tento týden se od americké automobilky Ford očekává, společně s oznámením finančních výsledků, také potvrzení přestavby některých jejích továren směřující k výrobě menších automobilů. Namísto rozměrných a především žravých trucků a SUV se, podobně jako nedávno General Motors, americká automobilka zaměří na městské automobily s nízkou spotřebou. Ceny pohonných hmot letí nezadržitelně vzhůru a zejména v USA to má dalekosáhlé následky, kromě jiného pokles prodeje nových automobilů. Ford už dříve ohlásil, že továrna v Mexiku bude namísto pickupů řady F vyrábět nový vůz Fiesta. Dalším důvodem, proč chce Ford předělat některé továrny, je také velmi slabý dolar. Díky tomu už nemá cenu dovážet malé vozy ze zahraničí, ale bude lepší je vyrábět doma. Ford prodává malé automobily zejména v Evropě v rázné konkurenci automobilek jako Citroen, Renault nebo japonské Toyoty.

General Motors v potížích, propouští a snižuje výrobu

Americká automobilka Genera Motors je v pořádných trablech. Zvyšující se ceny pohonných hmot začínají podstatným působem měnit nákupní zvyklosti také v Americe. GM klesá odbyt velkých trucků, které tvoří páteř produkce firmy. Malá auta se v USA až doteď nenosila. Největší automobilka světa, která soutěží o první příčku s japonskou Toyotou (která žezlo nejspíš převezme nebo už převzala), včera ohlásila velké propouštění až 8000 zaměstnanců a snižování sociáních výhod, čímž chce ušetřit miliardy dolarů. Zároveň bude utlumena výroba trucků o 300 000 kusů, sníží se investice do vývoje nových SUV a také vývoje V8 motorů. Obrovskou šanci tedy nyní mají automobilky, které mají s produkcí malých s vozů s nižší spotřebou dlouhodobé zkušenosti – tedy především japonské a evropské automobilky.

Toyota FCHV-adv

Toyota FCHV-adv – dojezd 830 km na palivové články

Toyota aktuálně vypustila tiskovou zprávu týkající se jejich vozu Toyota FCHV-adv na palivové články. Jedná se o zdokonalenou verzi původního automobilu Toyota FCHV. Vylepšení se týká nejen dojezdu (až 830 km), ale například také možnosti startovat za teploty až -30°C. Snížené spotřeby, resp. zvýšeného dojezdu, bylo dosaženo mimo jiné zvýšením výkonu palivového článku, úpravou systému regenerativního brzdění a snížením spotřeby energie ostatními systémy. Pětimístné SUV vážící 1880 kg využívá jako zdroj paliva vodíku skladovaného ve vysokotlakých nádržích. Ten je „zpracován“ v sadě palivových článků Toyota FC Stack a dodává pak energii elektromotoru pro výkon až 90 kW při max. rychlosti 155 km/h.

Plug-in hybrid Chevy Volt

General Motors zavírá SUV továrny, soustředí se na menší vozy, Volt má zelenou

Ropa je drahá, benzin je drahý. Americká ekonomika drhne. A to pro General Motors není ani trochu dobrá zpráva. Prodeje obrovských monstr-trucků a SUV žeroucích desítky litrů na kilometr rapidně klesají, Američané méně jezdí a kupují si menší auta. Detroit, kdysi chlouba amerického automobilového průmyslu, která zásobovala automobily celý svět, dnes upadá. GM aktuálně ohlásili, že uzavřou čtyři velké továrny na SUV (10 000 lidí přijde o práci) a co víc, že uvažuje o prodeji značky Hummer!

BMW X6

Dvoumódový hybrid BMW X6 již příští rok

Automobilka BMW potvrdila, že hybridní BMW X6 spatří světlo světa již příští rok. Využije přitom dvoumódový (two-mode) hybridní motor, který vyvýjí spolu s GM, DaimlerChrysler.

Hybridní X6 nebude rozhodně vozem pro zaryté ekology. Hmotnost okolo 2,5 t s osmiválcovým 4,4l dieselem, to má do skromnosti skutečně daleko. BMW však argumentuje tím, že právě v této třídě přinese hybridní pohon ty nejvyšší úspory.

Elektromobil Mitsubishi i MiEV

Mitsubishi i MiEV: elektromobily jsou budoucnost

Japonská automobilka Mitsubishi odhalila svůj obchodní plán pro následující roky nazvaný „Step Up 2010“. Cílem společnosti je v roce 2010 dosáhnout prodejů 1 422 000 aut, což by znamenalo nárůst o 6,4% proti 1 337 000 vozů prodaných v roce 2007. Mitsubishi se podle tiskovéh zprávy hodlá zaměřit především na segmenty miniautomobilů a malých automobilů, střeních automobilů a SUV. V oblasti ochrany životního prostředí se chce Mitsubishi soustředit na vývoj čistých dieselových motorů, vysoce výkonných automatických převodovek, ale co především: pilířem budoucího snažení Mitsubishi v oblasti ekologie má být elektromobil nové generace „i MiEV“.

Audi Q7 V12 TDI

Ženevský autosalon: Audi Q7 V12 TDI půjde do výroby

Audi, luxusní značka koncernu Volkswagen, má na ženevský autosalon připravenu spoustu dieselových překvapení. Kromě Audi R8 TDI Le Mans je to i SUV Audi Q7 V12 TDI. Malé silniční monstrum nabídne 6.0 litrový dvanáctiválcový dieselový motor s výkonem 500 koní, což dává Audi Q7 V12 TDI zrychlení z 0 na 100 km/h pouhých 5,5 s. Pravda, spotřeba 11,87 l/100km není právě to pravé „ekologicky ořechové“. Ale pořád lepší, než vydávat za lepší řešení hybridní SUV. Zájemci o Audi Q7 V12 TDI můžou posílat předobjedávky do Audi už v druhé polovině letošního roku.