Hospodářské noviny: Václav Cílek o Kodani a klimatických změnách

Hospodářské noviny přinesly na svém webu iHNed.cz zajímavý článek známého českého klimatologa Václava Cílka. Text „Věk adrenalinového počasí“ pojednává mimo jiné o současných klimatických změnách, situaci globální nejistoty a energetické politice. Zde je krátký úryvek:

Kodaňský summit, jak se dnes zdá, bude poněkud bezzubý a klimatické změně nezabrání. Přesto je nutné zdůraznit, že každé snížení emisí, každá úspora či rozpracování nových technologií mají velký význam. Pokud se navíc klimatické změny projeví nějakou skutečně velkou humanitární katastrofou, lidé sami začnou volat po změně. Dvě tři ekonomické krize a pár klimatických katastrof může způsobit mentální proměnu.

Audi A8

Audi A8 – šetrná limuzína pro úředníky?

Luxusní nebo „sportovní“ limuzína, tak se obvykle Audi A8 označuje. Jiní tvrdí, že jde o typicky byrokatické nudné auto od Audi. A většina čtenářů se teď nejspíš logicky zabývá otázkou „co sakra dělá takový žrout na Hybrid.cz?“ Odpověď je jednoduchá: on to totiž, docela překvapivě, zas až takový žrout není. Audi o spotřebě přemýšlí, a to je dobré vědět.  

galerie: Audi A8
Audi A8 Audi A8 Audi A8
NiH2 baterie - nikl vodíková

Vodík jako řešení nízké kapacity baterií?

Nemine měsíc, abychom se nedozvěděli o nějakém revolučním objevu v oblasti baterií. V poslední době obvykle ve spojení s nanotechnologiemi. Výzkum probíhá dokonce i v České republice. Ovšem tentokrát se podíváme do Texasu za společností ERRA, Inc. Ta údajně přišla s řešením, které kupodivu zahrnuje vodík – nikoliv v podobě palivových článků, ale právě baterií.  

nanotechnologie - silikon

Baterie budoucnosti z Rakouska

Vědci z Univerzity technologií ve Štýrském hradci vyvinuli nový akumulační materiál, který umožňuje uložení mnohem většího množství elektrické energie v jednotce objemu než současné li-ion technologie. Vyvinuli metodu, která používá křemíku pro zvětšení kapacity lithium-iontových baterií. Kapacita takto vzniklých baterií je až desetinásobná v porovnání se současnými li-ion bateriemi.  

Výzkum je prováděn s podporou firmy Varta Microbattery. Celý projekt nese název „NanoPoliBat“ a v nedávné době již byl předložen patentovému úřadu. Tato technologie obsahuje množství nových poznatků, které mají vést k vytvoření nového typu baterie.

Plastový motor - Popular Science

Motory z plastu – minulost či budoucnost?

Americké noviny New York Times přinesly zajímavý článek týkající se vynálezce jménem Matti Holtzberg. Inženýr z New Jersey u v 80. letech dokázal, že na hmotnosti automobilů se dá šetřit nejen lehčí karoserií, ale i lehčím motorem. Postavil totiž spalovací motor z plastu.  

Ačkoliv budoucnost bezesporu patří elektromobilům s jejich jednoduchými elektromotory, spalovací motory s námi ještě nějakou dobu budou. Jaktože už dávno nejsou plastové? Holtzberg jednoduše nedokázal velké výrobce přesvědčit o tom, že stojí za to měnit po desetiletí zaběhané výrobní postupy.

eCarTec 2009 – 1. Mezinárodní veletrh elektrické mobility

Ve dnech 13. až 15. října 2009 proběhne v  akce nazvaná eCarTec 2009 neboli 1. Mezinárodní kongres o elektrické mobilitě. Ten je reakcí na stále rychleji se rozvíjející segment elektrických aut. představují budoucnost automobilového průmyslu a eCarTec si proto klade za cíl sdružit profesionály pohybující se v této oblasti.

Oficiální program kongresu zahrnuje přednášky o e-mobilitě od těch nejpovolanějších, tedy například lidí z Fraunhoferova ústavu pro integrované systémy a zařízení technologie IISB, Evropské asociace pro baterie, palivové články hybridní a elektrická vozidla (varování: web je poněkud úsměvný), ale i soukromých společností jako je , Infineon Technologies AG a dalších.