
Trolejbusy začnou v Praze nahrazovat dieselové autobusy
Ke snižování emisí v pražské veřejné dopravě přispěje i renesance trolejbusů. Nejen na trase mezi Palmovkou a Čakovicemi vystřídají dieselové autobusy Do Prahy …
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda
Ke snižování emisí v pražské veřejné dopravě přispěje i renesance trolejbusů. Nejen na trase mezi Palmovkou a Čakovicemi vystřídají dieselové autobusy Do Prahy …
Dopravní podnik města Brna začíná směřovat k ekologicky šetrné dopravě. Mimo toho, že se stane příjemcem významné dotace na první CNG autobusy, také přes léto testoval elektrobusy AMZ Kutno CitySmile a Stratos. A aby to nebylo málo, rozhodli se v jihomoravské metropoli zapůjčit si i elektrobus Siemens/Rampini, který jezdí ve Vídni a může se nabíjet pomocí sběrače z dvoustopého (trolejbusového) trakčního vedení.
Začátek prázdnin se v ostravské MHD nese ve znamení smějících se dopravních prostředků. Elektrobus AMZ City Smile 10E s elektrickou výzbrojí Cegelec již své zkušební putování po Ostravě ukončil a vrací se k majiteli do Polska. Trolejbus AMZ City Smile CS12LF, který se vydal na první jízdy s cestujícími již v červnu, v Ostravě ještě určitě zůstane.
Městská hromadná doprava představuje nejšetrnější způsob mobility pro města a aglomerace. Ostrava je v rámci ČR výjimečná tím, že do praxe začíná nasazovat elektrobusy. Kromě nich nedávno skončil projekt obnovy vozového parku. Vedle autobusů zahrnoval trolejbusy i tramvaje. Elektrická trakce má v Ostravě velmi bohatou historii.
V reportáži z loňského veletrhu TransExpo v polských Kielcích nás svým „usměvavým“ elektrobusem zaujal výrobce AMZ Kutno. Netradiční a designově poutavý vzhled karoserie vozidla AMZ City Smile CS12LF chtěli využít i inženýři v ostravském výrobním závodě Ekova Electric ke konstrukci vlastního trolejbusu.
Cílem dnešního článku, který navazuje na včerejší první díl, je zmapovat pozici trolejbusů v ČR od konce padesátých let, kdy již dozněla poválečná euforie, přes hlubokou krizi, vynášení do nebes až po dnešní stav “jednou nahoře, podruhé dole”. Přejeme příjemné čtení.
Trolejbusy mají v ČR dlouhou a bohatou historii. Zmapovat podrobně více než století vývoje vydá na dva články. V prvním díle se podíváme na vývoj trolejbusové dopravy od prvopočátků do konce padesátých let minulého století.
V prostorách Ministerstva dopravy ČR (MD ČR) se před pár týdny konala konference týkající se elektromobility ve veřejné dopravě. Ač nebyli řečníci zcela za jedno v otázce, zda nastává čas tramvají nebo elektrobusů, na jednom se shodli: dieselovým autobusům začne brzy zvonit hrana.
Trolejbusy v sobě kombinují vlastnosti silničních a drážních vozidel. Vzhledem připomínají autobus, ale místo dieselu je pohání elektromotor, který je přes dvojici tyčových sběračů spojen s trolejovým vedením.
Trolejbusy. V Praze zůstávají i nadále – z praktických důvodů – opomíjeny, v ostatních krajských městech jsou naopak jejich využití roste. Hradecký dopravní podnik se chystá během následujících tří let nakoupit 31 nových trolejbusů od Škody Electric.
Na Britských listech vyšel zajímavý článek „Elektromobilita ano, ale trolejbusy pro Prahu jsou tabu„. Zabývá se tím, jak jsou trolejbusy, v jiných částech České republiky běžná věc, v Praze opomíjeny.