Velká bezpilotní letadla již nejsou doménou jen nejvyspělejších armád světa. Britský gigant BAE Systems poprvé otestoval bezpilotní civilní dopravní letadlo Jetstream. Pokud se technologie bezpilotních letadel ukáže jako životaschopná, může to znamenat největší leteckou revoluci od roku 1903, kdy bratři Wrightové poprvé vzlétli s motorovým letadlem těžším než vzduch.
Phantom Eye, vodíkový bezpilotní letoun společnosti Boeing, se už podruhé vznesl z letecké výzkumné základny NASA. Provedl úspěšný 66minutový let při kterém dosáhl výšky 2,4 km. V budoucnu by měl dokázat vydržet ve vzduchu nepřetržitě až čtyři dny.
Brněnské univerzitní prostředí patří k nejlépe situovaným v České republice. Na tamním VUT aktuálně vzniká pod vedením profesora Antonína Píšťka bezpilotní letoun Marabu. Jak projekt vznikl a kam směřuje?
Bezpilotnímu solárnímu letadlu Zephyr americké společnosti QinetiQ se podařilo ustanovit několik nových světových rekordů. Mimo jiné v nejdelším bezpilotním letu, který trval 14 dní.
Bezpilotní letadla neboli tzv. UAV představují v současné době jednu z nejvyspělejších vojenských technologií. Americká armáda je čím dál tím častěji využívá v Afghanistánu, Iráku a na dalších bojištích. Boeing vyvinul novou generaci UAV nazvanou Phantom Eye, která létá na vodík.
Vzducholodě se, podobně jako elektromobily, dostávají po téměř století opět do centra pozornosti. Long Endurance Multi-intelligence Vehicle (LEMV) je název nového vzdušného plavidla, které si objednala americká armáda, konkrétně velitelství vesmírné a raketové obrany. Demonstrace by měla proběhnout letos v prosinci.
LEMV je automatická bezpilotní inteligentní vzducholoď schopná strávit samostatně až tři týdny ve výšce 6100 m s nákladem 1134 kg. Armáda ji chce samozřejmě využít především pro výzvědné mise. Její první „ostré“ využití je plánováno na rok 2011 a Afghánistán. Kromě armádního využití se počítá také s vědeckými misemi nebo využitím při přírodních katastrofách, dost možná i pro transport nákladů do odlehlých oblastí.
Vývojem hybridní vzducholodě je pověřena společnost Lockheed Martin (divize Skunk Works), která už předvedla prototyp P-791 dlouhý 38 metrů, tedy zhruba poloviční. O pohon „plné verze“ se postará celkem šest motorů, tři na každé stran. Při startu a stoupání bude každý z nich poháněn turbodieselovým motorem, ve vzduchu se pak o pohon postará centrální turbogenerátor generující elektřinu. Kromě automatického letu je možné loď samozřejmě i pilotovat.