
České dráhy testují lokomotivu na CNG
Auta na plyn se pomalu uchycují spolu s tím, jak roste počet CNG stanic. Ale lokomotiva na CNG? Prototyp dvounápravové vlečky na CNG vyvinuly společnosti Vítkovice Doprava, ČD Cargo a Výzkumný ústav železniční.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda
Auta na plyn se pomalu uchycují spolu s tím, jak roste počet CNG stanic. Ale lokomotiva na CNG? Prototyp dvounápravové vlečky na CNG vyvinuly společnosti Vítkovice Doprava, ČD Cargo a Výzkumný ústav železniční.
Jak navrhnovat efektivní dopravní systémy si všichni budoucí plánovači mohou vyzkoušet ve skvělé počítačové hře OpenTTD. Jde o volně šiřitelnou předělávku známé hry Transport Tycoon, která zazářila během 90. let. Vybudovala si kolem sebe komunitu oddaných fanoušků a její odkaz žije dál.
Radim Jančura svůj boj o vstup společnosti RegioJet na české koleje nevzdal. Ačkoli jsme na konci roku psali o neúspěchu, kdy hejtmani shodili nabídku na komfortnější a levnější alternativu k Českým drahám ze stolu, „žluté vlaky“ přesto vyjely. Tak trochu na truc. Společnost je bude po tři měsíce provozovat na vlastní náklady v rámci akce „Žluté jaro na železnici“. První spoj vyjel z pražského Hlavního nádraží ve čtvrtek 22. dubna a my jsme byli na palubě.
Země celého světa vidí ve vysokorychlostních vlacích obrovský potenciál. Teď, po kalamitě letecké dopravy způsobené něčím tak „běžným“, jako je výbuch sopky, se tahle obliba ještě zesílí. Své rychlovlaky chce po Británii, Číně a USA také Jihoafrická republika.
O tom, jak diametrálně odlišná je dopravní situace ve Spojených státech a zbytku světa dokonale vypovídá následující zpráva. Amtrak, v USA něco jako České dráhy u nás, hlásí do světa nový rekord: během uplynulých šesti měsíců přepravila firma 13 619 770 pasažérů. To je však více než 10x méně, než kolik ročně přepraví České dráhy.
Ide o najväčší dopravný projekt v histórii. Žlté čiary na mape ukazujú, kade bude viesť budúca železnica. Čínu bude spájať nielen s Iránom a Indiou, ale dokonca sa priamo napojí na európsku vysokorýchlostnú sieť. Je teda možné prejsť z Pekingu priamo do Londýna, a to rýchlosťou cez 250 km/h. Naproti tomuto projektu vyzerá byť japonský železničný systém Šinkanzen malý a bezvýznamný. pokračování
Zotrvačníkový systém KERS, vyvinutý pre formule Williams, bude použitý aj v novom Porsche 911 GT3 R, ktoré sa predstaví v 24-hodinovom závode hybridov na okruhu v Nürburgringu.
Ženevu bez Rinspeedu. Po úspechoch elektrického ponorkového auta Squba a superšportu iChange prichádza teraz malé autíčko nazvané „UC?“.
![]() |
![]() |
![]() |
Norfolk Southern je spoločnosť, ktorá sa snaží presadiť v oblasti ťažkých priemyselných strojov 100%-ne elektrickou lokomotívou NS 999. Vlak s nulovými emisiami používa 1080 ks 12V olovených-kyslých batérií, ktoré umožnia jeho 24-hodinovú prevádzku na jedno nabitie a to všetko pri rovnakom zaťažení, ako konvenčné lokomotíva.
Zpráva s tak zábavným titulkem neminula snad žádné z tuzemských novin. Říše středu, která se má stát novým hegemonem světové politiky a ekonomiky 21. století, se v poslední době o svůj mediální obraz stará více než dobře. Zablokování jednání na klimatické konferenci v Kodani umě svedla na Baracka Obamu. O uzavření dohod o zemním plynu se svými západními středoasijskými sousedy taktně mlčela. A svůj nový rychlovlak naopak staví všem na odiv.
Energetický gigant ČEZ aktuálně ohlásil testování SmartGrid technologií v oblasti Vrchlabí. Chytré rozvodné sítě začínají být velkým tématem a jednou z jejich mnoha součástí jsou mimo jiné také dobíjecí stanice pro elektromobily. První mají vyrůst v Praze, kde ČEZ vyhledává partnerská místa ze tří oblastí – obchodní centra, magistráty a radnice a neziskový sektor. Další podrobnosti nám prozradil Martin Pavlíček, mluvčí společnosti.
Světová politická elita, lidé, kteří před veřejností hrají hru o moc, se dnes schází na klimatické konferenci v Kodani. Včera více než 400 delegátů opět sehrálo malé divadélko, když z Bruselu do Kodaně přijelo vlakem nazvaným „Climate Express“. Dnes začínají dvoutýdenní jednání, která mají přinést pokrok v oblasti klimatických změn, rozložení zátěže na rozvíjející se a „vyspělé“ ekonomiky, a celé řadě dalších otázek. pokračování…
Je tomu již téměř půl roku, co jsme zde informovali o konkurenci rýsující se na českých kolejích. V té době Radimu Jančurovi a jeho „žlutým vlakům“ média možná nedala tolik prostoru, kolik by si zasloužil. Nyní ho má asi víc, než by si přál.
Jelikož se v poslední době jedná o žhavé téma, není třeba jej zdlouhavě popisovat. „Žluté vlaky“ šanci nedostanou, hejtmani se totiž ani neobtěžovali zadat výběrové řízení. České dráhy tak mají na 10 let opět vystaráno, konkurence se bát nemusí. A právě absence výběrového řízení je to, co vadí nejen Jančurovi, ale i široké veřejnosti.
Majitel Student Agency kdysi rozčeřil vody v autobusové dopravě. Komu se předtím snilo o připojení k Internetu, příjemné stewardce a přijatelnému jízdému, než se objevily Jančurovi „žluté autobusy“? Za to by si zasloužil alespoň diskusi na úrovni, nikoli smetení ze stolu. A my všichni bychom si zasloužili od našich hejtmanů vysvětlení.
Železniční síť stála v 19. století za obrovským rozmachem rodících se Spojených států amerických. Stále více průmyslové východní pobřeží potřebovalo levnou a rychlou dopravu, zároveň bylo nutné vytvořit přístupové cesty na pustý americký Středozápad a západní pobřeží. Železnice jednoduše znamenala pro Ameriku klíč k prosperitě.
Warren Buffet, známý americký investor a miliardář, už v minulosti mnohokrát prokázal obchodnickou prozíravost. Jakožto majitel konglomerátu Berkshire Hathaway a v roce 2008 nejbohatší člověk světa se aktuálně rozhodl pro novou investici. Koupil za 26 mld. dolarů zbývajících 77,4% podílu v železniční společnosti Burlington Northern Santa Fe, ve které vlastnil už i zbylý podíl.