NiH2 baterie - nikl vodíková

Vodík jako řešení nízké kapacity baterií?

Nemine měsíc, abychom se nedozvěděli o nějakém revolučním objevu v oblasti baterií. V poslední době obvykle ve spojení s nanotechnologiemi. Výzkum probíhá dokonce i v České republice. Ovšem tentokrát se podíváme do Texasu za společností ERRA, Inc. Ta údajně přišla s řešením, které kupodivu zahrnuje vodík – nikoliv v podobě palivových článků, ale právě baterií.  

Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid

Daimler představuje autobus na vodík Citaro

Koncern Daimler představil v Hamburku nové vodíkové autobusy Citaro. Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid představuje druhou generaci autobusů poháněných palivovými články. Neprodukují žádné emise, jsou zcela tiché a v Hamburku jich bude od příštího roku jezdit celkem deset. Ve výrobě je však 30 kousků pro různé evropské dopravní firmy. V roce 2010 se Hamburk dočká také 20 kůsů vozů Mercedes-Benz B-Class F-CELL.  

Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid
Washington D.C. - Kapitol - sídlo poslanecké sněmovny - Kongresu

Spojené státy obnoví dotace pro vodík

Veletoče v americké politice si v ničem nezadají s názorovými úhyby leckterých českých správců veřejného majetku. Spojené státy měly nejprve v oblasti vodíku velmi dobře nakročeno, zejména na západním pobřeží, kde měla vyrůst celá „vodíková dálnice„. Honda ostatně začala své auto na vodík v podobě FCX Clarity testovat právě v Kalifornii.

Jenže všechno se mění, a tak když dorazil do svého úřadu nový ministr energetiky Steven Chu, mimo jiné nositel Nobelovy ceny a velký zastánce elektromobilůjaderné energetiky, dotace pro výzkum vodíkového pohonu pěkně seškrtal. Přitom předchozí prezident G.W. Bush říkal něco ve smyslu, že už v roce 2019 by se v showroomech mohly masivně blýskat vodíková auta.

Suzuki Swift plug-in hybrid

Autosalon Tokyo 2009: Suzuki si oblíbilo palivové články

Automobilka Suzuki se na autosalonu v Tokyu chystá předvést svou alternativní symfonii. Nejprve představí svůj v EvropěJaponsku oblíbený subkompakt Suzuki Swift ve verzi plug-in hybridu (a zároveň slovník: sériový hybrid). Pohonný systém tak do značné míry připomíná zmenšený Chevy Volt. Spalovací motor má objem 660 ccm, energie se schovává v lithium-iontových bateriích umístěných mezi předními sedačkami. Ty dodávají energii elektromotoru o výkonu 54 kW.  

Suzuki Swift plug-in hybrid Suzuki Swift plug-in hybrid Suzuki Swift plug-in hybrid
uhlovodíky

Nanotechnologie přemění oxid uhličitý na fosilní palivo

„Ropa je hnědá až nazelenalá hořlavá kapalina tvořená směsí uhlovodíků, především alkanů. Pravděpodobně vznikla rozkladem zbytků pravěkých rostlin a živočichů,“ píše Wikipedie pod heslem „ropa„. Z čeho vznikly pravěké rostliny a živočichové? Ze vzduchu a uhlíku. Jsme přece všichni uhlíkové jednotky! ČÍST DÁL…

Ačkoliv si tak neříkáme. Nám tak ovšem říkala chemikářka, a možná proto jsme nedávali vůbec pozor. Co je podle některých vědců největším problémem současného životního prostředí? Oxid uhličitý. Co obsahuje? Uhlík. Co když někoho napadne, že by bylo možné měnit oxid uhličitý přímo na palivo? Je blázen.

auto na vodík - Buckeye Bullet 2 - nejrychlejší na světě

Nejrychlejší auto světa na vodík – Buckeye Bullet 2

Tým studentů a budoucích inženýrů ze Státní univerzity v americkém Ohiu překonal nedávno světový rychlostí rekord pro auta na vodík. S jejich vozem Buckeye Bullet 2 dokázali dosáhnout průměrné rychlosti 480 km/h na kilometr a max. rychlosti 487 km/h.

Není bez zajímavosti, že Buckeye Bullet číslo jedna byl prvním elektromobilem, který kdy přesáhl rychlost 480 km/h (neboli 300 mil/hod). Buckeye Bullet 2 získává energii z vodíkových palivových článků, které pohánějí elektromotor o výkonu 700 koní.
auto na vodík - Buckeye Bullet 2 - nejrychlejší na světě
Svým tvarem se oba automobily inspirovaly v legendárním elektromobilu La Jamais Contente z roku 1899, který jako první automobil světa překonal rychlost 100 km/h. Jedním ze sponzorů týmu stojícího za Buckeye Bullet 2 je také monacká společnost Venturi zabývající se vývojem automobilů s alternativním pohonem.

Aston Martin Volare

Aston Martin – elektromobily jsou špatná cesta, vodík ta správná!

Nedávno jsme vám představili studentský koncept vozu Aston Martin Volare. Oblíbená značka Jamese Bonda v podání Jamese Trima měla jezdit na vodíkové palivové články. Kupodivu přesně to je přístup, který nyní oficiálně podporuje také šéf automobilky , Dr. Ulrich Bez.

Na autosalonu ve Frankfurtu po odhalení čtyřdveřové verze sporťáku Aston Martin Rapide se nechal slyšet, že ani , ani nejsou v dnešních autech doopravdy použitelné. „Technologie pro tyto systémy nebude skutečně využitelná minimálně do roku 2020. Skutečné podmínky řízení zvýrazní jejich nedostatky,“ řekl doslova.

Aston Martin Rapide

Vzápětí dodal, že „to není něco, na čem by Aston Martin pracoval“, a že nepůjde o skutečnou pro spalovací motor po ještě dlouhou dobu. Zdůraznil, že vlády by se měly spíš orientovat na podporu , dotovat výzkum a nejspíš i výstavbu nové . Což určitě není špatný nápad. Proč je však Bez tak kritický k elektromobilům a zejména plug-in hybridům, toť otázka. Možná se zalekl konkurence v podobě ?

skládka v Jižní Koreji, kterou Hyundai využije pro výrobu vodíku

Výroba vodíku ze skládek? První stanice v Jižní Koreji

První vodíková stanice, která jako zdroj energie využije metan a další přirozeně vznikající plyny ve skládkách, vyroste v Jižní Koreji. Vláda aktuálně podepsala dohodu o tomto projektu se stavební společností SK Engineering & Construction a ropnou rafinerií SK Energy.

Náklady na výstavbu vodíkové stanice nebyly zveřejněny, do provozu má být uvedena do listopadu 2010 s tím, že půjde o první zařízení svého druhu na světě. Bude umístěna na ostrově Nanjido poblíž Soulu. Po oddělení dvou hlavních složek metanu – vodíku a uhlíku, přijde na řadu stlačování, díky kterému má vzniknout vodík s čistotou 99,9%.
Hyundai autobus na vodíkové palivové články
Vodíková stanice pak bude využita k doplňování vodíku ve dvou vodíkových autobusech a dvou dalších autech na vodík, resp. vodíkové palivové články. Všechny čtyři dodá automobilka Hyundai Motor a půjde především o testovací provoz. Kromě vodíku vyrobí stanice dalších 320 kW energie, které dodají elektřinu a teplou vodu přiléhajícím budovám.

Skládka za dobu svého provozu „nasbírala“ na 91 milionů kubických metrů odpadků předtím, než ji v roce 1993 oficiální místa uzavřela a přeměnila v „ekologický park“. Metan, který na skládce přirozeně vzniká, je od té doby odváděn spolu s dalšími bioplyny do studní a je využíván k vytápění stadionu světového poháru pro 60 000 lidí. Poblíž Soulu s mimo jiné chystá také výstavba rozsáhlého ekologické města.

Aston Martin Volare

Student navrhnul Aston Martin Volare na palivové články

, oblíbená značka, jejíž plechy agent 007 James Bond s oblibou drtil o skály i jiná , se stala předmětem zájmu finišujícího studenta na Coventry University Jamese Trima. Ten přišel s návrhem jak by asi mohl vypadat ekologický Aston Martin, kterému dal jméno Volare.

Konceptu Aston Martin Volare dodává šťávu uložený ve středu automobilu. Pohání jej pak umístěný vpředu. V zadní části je umístěna sada baterií a dvojice nádrží na vodík. Zvnějšku auto připomíná model Aston Martin DBS.

Aston Martin Volare Aston Martin Volare Aston Martin Volare
Mercedes-Benz třída B F-CELL

Mercedes-Benz třída B F-CELL – první auto s palivovými články

Nový vůz třídy B F-CELL představuje první, v sériových podmínkách vyrobený osobní vůz Mercedes-Benz využívající k pohonu palivové články. Tento elektromobil přesvědčuje svými suverénními jízdními výkony na úrovni vozu s dvoulitrovým benzínovým motorem a zároveň schopností uplatnit se v běžném každodenním provozu. Přitom se jeho bezemisní pohon spokojí při plnění podmínek nového evropského jízdního cyklu v přepočtu s 3,3 litry paliva na 100 kilometrů (naftový ekvivalent). Počátkem příštího roku bude prvních asi 200 těchto vozů dodáno zákazníkům v EvropěUSA.

Nový automobil s palivovými články nabízí vše, co se od vozu Mercedes-Benz očekává. To znamená vysoká úroveň v oblasti bezpečnosti a komfortu, dále pak žádná omezení co se týká vnitřního prostoru i prostoru pro zavazadla. Ale zákazníci se nemusí zříci ani radosti z jízdy, protože použitý elektromotor má nejvyšší výkon 100 kW/136 k a maximální točivý moment 290 Nm, který je k dispozici již s prvním otočením motoru. ČÍST DÁL…

Mercedes-Benz třída B F-CELL Mercedes-Benz třída B F-CELL Mercedes-Benz třída B F-CELL
Toyota FCHV-adv

Toyota chce jezdit na vodík, už v roce 2015

Kromě hybridů jako je Prius se japonská Toyota už nějaký ten rok zajímá také o auta na vodík. Těžko říct co všechno se nachází v jejích vývojových laboratořích, ale navenek se chlubí alespoň přestavěným modelem Toyota Highlander pojmenovaným Toyota FCHV („Fuel Cell Hybrid Vehicle“). S ním už v roce 2007 urazila trasu z Ósaky do Tokia, tedy 555 km. Vůz vybavený vodíkovými palivovými články je konstantně vylepšován. Dnes už nese označení FCHV-adv („advanced“ – pokročilý) a na jednu 6kg nádrž vodíku dokáže cestovat až 690 km. Dojezd se tedy pohybuje na hodnotě 110 km na jeden kilogram vodíku. Pro srovnání, klasická Toyota Highlander z roku 2009 dokáže na jednu nádrž benzinu ujet 720 km.

„Technologie palivových článků v Toyotě za poslední dva roky rapidně pokročila,“ řekl Irv Miller, vysoký manažer Toyoty. „V roce 2015 bychom rádi na trh uvedli spolehlivé a odolné auto na palivové články s výjimečnou spotřebou, nulovými emisemi a za velmi příznivou cenu,“ dodal. Toyota není sama kdo ve vodík jakožto palivo budoucnosti věří. V dlouhodobém horinzontu představuje zajímavou alternativu například také pro General Motors. Podle Beth Lowery z GM však prozatím největší překážku rozvoji vodíkové ekonomiky představuje infrastruktura, na které musí společně pracovat vláda, akademické instituce a průmysl.

Riversimple Urban Car

Britové mají auto na vodík

Společnost Riversimple představila v  nové auto na vodík. Jde o malé dvoumístné městské autíčko postavené na bázi „open-source“, tedy otevřených a sdílených znalostí. Konstruktérům trvalo přivést jej na svět devět let. Dnes je konečně na světě první prototyp. Klíčovou součástí nového autíčka je 6kW palivový článek, který je mnohonásobně menší, než jiné dnes běžně využívané palivové články.

Kromě palivového článku je součástí auta také nádrž na vodík a samozřejmě elektromotor. Maximální rychlost je 80 km/h a maximální dojezd na jednu nádrž 322 km, ekvivalent spotřeby zhruba 1 l/100 km. Malé, ale šikovné autíčko je doslova přecpáno nejnovějšími technologiemi. Jednou z důležitých součástí je také superkondenzátor, který dokáže získat „zpět“ z brzd kolem 50% energie.  
Riversimple Urban Car

vodíkové autobusy

Přehlídka autobusů na vodík v Hamburku – HyFLEET:CUTE

Letos v listopadu proběhne v Hamburku v rámci závěrečné konference projektu HyFLEET:CUTE exhibice největší autobusové flotily s vodíkovým pohonem. Představí se autobusy Daimler / EvoBus na vodíkové palivové články a autobusy MAN se spalovacím motorem na vodík. Proběhnou i prohlídky plnicí stanice a bude mnoho příležitostí k diskusi o detailech projektu HyFLEET:CUTE s partnery projektu, zainteresovanými a experty. Bude demonstrována také nová generace autobusu na vodíkové palivové články. Více informací na webu BUSportal.