Pininfarina Sintesi

Ženevský autosalon: Pininfarina Sintesi na vodík

Legendární italská návrhářská společnost Pininfarina představí zanedlouho na ženevském autosalonu svůj ojedinělý vůz Pininfarina Sintesi. Jde o vodíkovoelektrický hybrid s výkonem až 700 koní, jehož palivové články budou umístěny na různých místech automobilu. Pininfarina je samozřejmě zatím velmi tajnůstkářská a hodlá nové informace zveřejňovat každý týden s blížícím se autosalonem v Ženevě.

Hythane = vodík + zemní plyn

Americká společnost Hythane Company pracuje v současné době na novém typu paliva nazvaném „hythane“. Jedná se o směs vodíkuzemního plynu v poměru 1:4 (20% vodíku a 80% zemního plynu). Vozidla, která dokáží na hythane pracovat mají výrazně nižší emise než ta, která jezdí na naftu nebo zemní plyn. Společnost má se svým novým vynálezem velké plány, hodlá jej postupně rozšířit na čerpací stanice po celém světě. Hythane má být zejména vhodný například pro veřejnou dopravu – autobusy, školní autobusy, nákladní auta a dodávky. Mezi prvními vehikly, které poběží na hythane budou přepravníky na letišti v San Francisku.

zdroj: autobloggreen

A2

A2 – evropské nadzvukové letadlo na vodík

Čím dál tím oblíbenější letecká doprava je dnes jedním z hlavních zdrojů emisí a znečištění ovzduší. Už i v leteckém průmyslu se ale začíná šetřit a hledají se alternativní paliva. Evropská unie dlouhodobě sponzoruje v rámci projektu Advanced Propulsion Concepts and Technologies (Lapcat) výzkum zaměřený právě na vývoj alternativních způsobů pohonu pro letouny. Jedním z prvních výstupů výzkumu je koncept nadzvukového dopravního letounu A2.

kolo na palivové články

Kolo na palivové články představeno v Šanghaji

Jakkoliv je kolo na palivové články z pohledu Evropana nepraktická záležitost, jeho nedávné představení v Šanghaji je důležitým signálem.

V asijských velkoměstech se sice stále více rozmáhá doprava v osobních automobilech, ale jízdní kola stále představují podstatnou část tamních dopravních prostředků. Přestože kolo na vodíkové palivové články bylo společností Shanghai Pearl Hydrogen Source Technology dokončeno teprve měsíc před vystavením, firma už má zakázky na několik kusů – překvapivě ale především do zámoří. Není divu, kolo stojí asi 1300 liber, tedy kolem 55 000 Kč.

Hytep.cz: Vodíkové spalovací motory

Na spřáteleném serveru Hytep.cz vyšel zajímavý, spíše odborný, článek o vodíkových motorech.

„V dnešním článku se dotkneme tématu vodíkových spalovacích motorů. Vycházet budeme především ze zkušeností Výzkumného centra automobilů a spalovacích motorů Josefa Božka, Fakulty strojní, ČVUT Praha. “

(update 13.10.2010: server Hytep.cz už bohužel není déle funkční)

Mikrobní elektrolytické články (MEC)

Konečně efektivní nezávadný zdroj vodíku?

Vodík jako palivo dosud bojuje se dvěma zásadními překážkami. Představuje nejčistší, ale zároveň nejobtížněji vyrobitelné a skladovatelné palivo. První problém, zdá se, by mohl být konečně vyřešen. Výzkumník Bruce Logan přišel na to, jak vodík produkovat pomocí speciálních bakterií z biomasy. Tento proces je velice efektivní a snadno by se dal přizpůsobit pro masovou výrobu vodíku.

Honda energetická stanice

Honda uvedla domácí vodíkovou stanici

Ve spolupráci s uvedením vozu Honda FCX Clarity na palivové články představila automobilka Honda také domácí energetickou (vodíkovou) stanici pro dobíjení palivových článků a generování energie. Jedná se již o čtvrtou generaci tohoto zařízení, které zpracovává zemní plyn a přeměňuje jej na teplo a elektřinu. Dokáže tedy nejen dobít palivové články vašeho auta, ale také ohřívat vodu, produkovat elektřinu, případně vytápět dům. Pořád se ale ještě jedná o experimentální zařízení. Reálné nasazení podobných stanic se očekává nejdříve kolem roku 2015. Podstatným způsobem by se tím urychlilo budování infrastruktury potřebné pro provoz aut na vodík.

Test hračky H-Racer

Na spřáteleném serveru Hytep.cz otestovali hračku H-Racer.

„Autíčko je zabaleno v úhledné krabičce evokující technologicky pokročilý obsah již na první pohled. Jednotlivé komponenty autíčka jsou uloženy samostatně a nadšený majitel se tedy nejprve musí chopit šroubováku a obětovat pár minut na sestavení. Palivový článek, elektrolyzér a palivová nádrž mají dominantně modrou barvu, protože vodík je stejně jako voda pochopitelně modrý :)“

Celý článek >>

Hyundai i-Blue

Hyundai využije palivové články v SUV

Na letošním Autosalonu Frankfurt 2007 jsme měli možnost si pěkně zblízka prohlédnout zajímavý koncept Hyundai i-Blue. Jako pohon mu sloužily palivové články a 100 kW motor s náhonem na přední kola. Palivové články byly umístěny pod podlahou a spojeny se 115l palivovou nádrží na vodík stlačený na 10 000 psi.

Podle magazínu Auto Express se Hyundai chystá palivové články využít v masové výrobě pro své SUV chystané na rok 2012. V roce 2010 chce Hyundai uvést na trh také hybridní verzi modelu Elantra.
Na druhou stranu, právě Hyundai je známý tím, že sice o hybridních verzích svých aut a ekologii obecně mluví, ale zatím mnoho těchto řečí neproměnil v činy.

Suzuki Crosscage

Motocykl Suzuki Crosscage

Autosalon Tokio 2007 kromě mnoha dvoustopých novinek představí také nové motocykly. Jedním z nich budou i koncepty motocyklů Suzuki Crosscage a Biplane. Model Crosscage je pro naše čtenáře nejspíě zajímavější. Je vybaven palivovými článkylithium-iontovými bateriemi. Suzuki využívá palivový systém společnost Intelligent Energy, která stojí za motocyklem ENV poháněném vodíkem. Další podrobnosti se dozvíme teprve časem, už teď vypadá Suzuki Crosscage jako velmi odvážný koncept sportovního motocyklu budoucnosti.

Ford Hydrogen Fusion 999

Ford Hydrogen Fusion 999

Že by to Ford myslel s přechodem na alternativní paliva opravdu vážně? Aktuálně začal testovat hybridy do zásuvky, nyní představil také vůz Ford Hydrogen Fusion 999 poháněný vodíkem. Původně byl tento model známý pod označením Fusion XV1. Jedná se o demonstrační koncept, který je výrazně optimalizován s ohledem na aerodynamiku (jeho koeficient aerodynamického odporu je 0,21). O pohon vozu Ford Hydrogen Fusion 999 se stará elektromotor vyvinuý na Ohio State University s výkonem 770 koní. Vodíkové palivové články dodala společnost Ballard Power Systems.