
Jak přepravovat tzv. „zelený vodík“? Pomohou kryogenní lodě
Širšímu využití vodíku zatím brání mimo jiné také omezené možnosti jeho přepravy na větší vzdálenosti. Na řešení již nyní pracují …
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda
Širšímu využití vodíku zatím brání mimo jiné také omezené možnosti jeho přepravy na větší vzdálenosti. Na řešení již nyní pracují …
Česká republika a Německo navázaly oficiální spolupráci v oboru vodíkových technologií a palivových článků. Jde o významný krok pro české výzkumné instituce i průmysl, jimž přinese přístup k pokročilým technologiím, spolupráci s německými firmami i investice z německého Národního inovačního programu.
Toyota uvede na trh auto na vodík v roce 2015. A vodíkový pohon si zuby nehty brání. Podobné plány má Hyundai, který ale pošle vodíková auta na silnice ještě o něco dřív. Už koncem letošního jara si totiž vybraní zákazníci v Kalifornii budou moct pronajmout vodíkový Hyundai Tucson.
Daimler je jedním z těch, kteří volají po rozšíření vodíkové infrastruktury. Nejen, že poslal svá vodíková auta Mercedes-Benz B F-Cell na cestu kolem světa. Nyní společně s Linde plánuje výstavbu 20 nových vodíkových čerpacích stanic v Německu.
Zprávy automobilového průmyslu o tom, že auta s palivovými články budou v prodeji v roce 2015, vyvolala rozsáhlé přípravy na vybudování husté sítě infrastruktury vodíkových čerpacích stanic. V roce 2010 bylo po celém světě otevřeno 22 nových vodíkových čerpacích stanic, čímž se zvýšil jejich celkový počet na 212. V České republice je jedna taková čerpací stanice.
Mercedes-Benz je vedle Hondy automobilkou, která jde v oblasti aut na vodík nejdál. Na silnicích jezdí už několik desítek testovacích prototypů třídy B na vodíkové palivové články. Automobilka teď volá po intenzivnějším budování vodíkové infrastruktury.
Toyota je dnes největším výrobcem hybridních aut na světě. Její Toyota Prius se stala synonymem pro pojem „šetrné auto“. Toyota však ve vývoji neustrnula. Nejpozději v roce 2015 chce uvést na trh první auta na vodík.
Auta na vodík nemohou fungovat do té doby, než bude k dispozici levný a dostupný zdroj vodíku. A samozřejmě infrastruktura, která jej pomůže rozvádět. Právě tímto směrem chce jít Japonsko. Tamní ministerstvo průmyslu aktuálně hledá možnosti produkce vodíku v ropných rafineriích.