Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid

Daimler představuje autobus na vodík Citaro

Koncern Daimler představil v Hamburku nové vodíkové autobusy Citaro. Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid představuje druhou generaci autobusů poháněných palivovými články. Neprodukují žádné emise, jsou zcela tiché a v Hamburku jich bude od příštího roku jezdit celkem deset. Ve výrobě je však 30 kousků pro různé evropské dopravní firmy. V roce 2010 se Hamburk dočká také 20 kůsů vozů Mercedes-Benz B-Class F-CELL.  

Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid
Washington D.C. - Kapitol - sídlo poslanecké sněmovny - Kongresu

Spojené státy obnoví dotace pro vodík

Veletoče v americké politice si v ničem nezadají s názorovými úhyby leckterých českých správců veřejného majetku. Spojené státy měly nejprve v oblasti vodíku velmi dobře nakročeno, zejména na západním pobřeží, kde měla vyrůst celá „vodíková dálnice„. Honda ostatně začala své auto na vodík v podobě FCX Clarity testovat právě v Kalifornii.

Jenže všechno se mění, a tak když dorazil do svého úřadu nový ministr energetiky Steven Chu, mimo jiné nositel Nobelovy ceny a velký zastánce elektromobilůjaderné energetiky, dotace pro výzkum vodíkového pohonu pěkně seškrtal. Přitom předchozí prezident G.W. Bush říkal něco ve smyslu, že už v roce 2019 by se v showroomech mohly masivně blýskat vodíková auta.

Suzuki Swift plug-in hybrid

Autosalon Tokyo 2009: Suzuki si oblíbilo palivové články

Automobilka Suzuki se na autosalonu v Tokyu chystá předvést svou alternativní symfonii. Nejprve představí svůj v EvropěJaponsku oblíbený subkompakt Suzuki Swift ve verzi plug-in hybridu (a zároveň slovník: sériový hybrid). Pohonný systém tak do značné míry připomíná zmenšený Chevy Volt. Spalovací motor má objem 660 ccm, energie se schovává v lithium-iontových bateriích umístěných mezi předními sedačkami. Ty dodávají energii elektromotoru o výkonu 54 kW.  

Suzuki Swift plug-in hybrid Suzuki Swift plug-in hybrid Suzuki Swift plug-in hybrid
auto na vodík - Buckeye Bullet 2 - nejrychlejší na světě

Nejrychlejší auto světa na vodík – Buckeye Bullet 2

Tým studentů a budoucích inženýrů ze Státní univerzity v americkém Ohiu překonal nedávno světový rychlostí rekord pro auta na vodík. S jejich vozem Buckeye Bullet 2 dokázali dosáhnout průměrné rychlosti 480 km/h na kilometr a max. rychlosti 487 km/h.

Není bez zajímavosti, že Buckeye Bullet číslo jedna byl prvním elektromobilem, který kdy přesáhl rychlost 480 km/h (neboli 300 mil/hod). Buckeye Bullet 2 získává energii z vodíkových palivových článků, které pohánějí elektromotor o výkonu 700 koní.
auto na vodík - Buckeye Bullet 2 - nejrychlejší na světě
Svým tvarem se oba automobily inspirovaly v legendárním elektromobilu La Jamais Contente z roku 1899, který jako první automobil světa překonal rychlost 100 km/h. Jedním ze sponzorů týmu stojícího za Buckeye Bullet 2 je také monacká společnost Venturi zabývající se vývojem automobilů s alternativním pohonem.

Aston Martin Volare

Aston Martin – elektromobily jsou špatná cesta, vodík ta správná!

Nedávno jsme vám představili studentský koncept vozu Aston Martin Volare. Oblíbená značka Jamese Bonda v podání Jamese Trima měla jezdit na vodíkové palivové články. Kupodivu přesně to je přístup, který nyní oficiálně podporuje také šéf automobilky , Dr. Ulrich Bez.

Na autosalonu ve Frankfurtu po odhalení čtyřdveřové verze sporťáku Aston Martin Rapide se nechal slyšet, že ani , ani nejsou v dnešních autech doopravdy použitelné. „Technologie pro tyto systémy nebude skutečně využitelná minimálně do roku 2020. Skutečné podmínky řízení zvýrazní jejich nedostatky,“ řekl doslova.

Aston Martin Rapide

Vzápětí dodal, že „to není něco, na čem by Aston Martin pracoval“, a že nepůjde o skutečnou pro spalovací motor po ještě dlouhou dobu. Zdůraznil, že vlády by se měly spíš orientovat na podporu , dotovat výzkum a nejspíš i výstavbu nové . Což určitě není špatný nápad. Proč je však Bez tak kritický k elektromobilům a zejména plug-in hybridům, toť otázka. Možná se zalekl konkurence v podobě ?

skládka v Jižní Koreji, kterou Hyundai využije pro výrobu vodíku

Výroba vodíku ze skládek? První stanice v Jižní Koreji

První vodíková stanice, která jako zdroj energie využije metan a další přirozeně vznikající plyny ve skládkách, vyroste v Jižní Koreji. Vláda aktuálně podepsala dohodu o tomto projektu se stavební společností SK Engineering & Construction a ropnou rafinerií SK Energy.

Náklady na výstavbu vodíkové stanice nebyly zveřejněny, do provozu má být uvedena do listopadu 2010 s tím, že půjde o první zařízení svého druhu na světě. Bude umístěna na ostrově Nanjido poblíž Soulu. Po oddělení dvou hlavních složek metanu – vodíku a uhlíku, přijde na řadu stlačování, díky kterému má vzniknout vodík s čistotou 99,9%.
Hyundai autobus na vodíkové palivové články
Vodíková stanice pak bude využita k doplňování vodíku ve dvou vodíkových autobusech a dvou dalších autech na vodík, resp. vodíkové palivové články. Všechny čtyři dodá automobilka Hyundai Motor a půjde především o testovací provoz. Kromě vodíku vyrobí stanice dalších 320 kW energie, které dodají elektřinu a teplou vodu přiléhajícím budovám.

Skládka za dobu svého provozu „nasbírala“ na 91 milionů kubických metrů odpadků předtím, než ji v roce 1993 oficiální místa uzavřela a přeměnila v „ekologický park“. Metan, který na skládce přirozeně vzniká, je od té doby odváděn spolu s dalšími bioplyny do studní a je využíván k vytápění stadionu světového poháru pro 60 000 lidí. Poblíž Soulu s mimo jiné chystá také výstavba rozsáhlého ekologické města.