Štítek: vývoj

Nanotechnologie jsou budoucnost hybridů a elektromobilů, říká Honda
„Já taky vidím dobrou cestu v nanotechnologiích, ale jde o to KDY a za jakou CENU,“ píše náš čtenář Dalibor u článku o nových li-air bateriích od IBM. Nanotechnologie jsou na Hybrid.cz poměrně stálým tématem a spousta nových objevů jich přímo využívá. O jejich světlé budoucnosti nyní oficiálně informuje také automobilka Honda.
„Mikroskopické uhlíkové nanotrubičky statisíckrát tenčí než lidský vlas mohou mít potenciál přenášet elektřinu rychleji, přes větší vzdálenosti s minimálními ztrátami,“ informuje automobilka v tiskové zprávě. Staronové objevy otevírají další možnosti v oblasti miniaturizace a energetické efektivity.
Mohou to být třeba menší a rychlejší počítač, ale především elektrody i superkondenzátory, elektrické kabely, baterie, palivové články, solární články, umělé svaly, kompozitní materiály pro automobily či letadla, materiály pro ukládání energie apod.
Nanotechnologie mají skutečně velmi široké uplatnění napříč mnoha obory. Hlavním cílem výzkumníků nyní je získat plnou kontrolu nad tím jak jsou nanotrubičky „pěstovány“ tak, aby bylo možné vytvořit právě takové, které bude možné prakticky využít. Honda se o nanotechnologie, konkrétně syntézu nanotrubiček, zajímá už více než desetiletí.
Manganové nanokrystaly: 2x větší výdrž baterií
Nanomateriály a nanotechnologie obecně zažívají poslední dobou velký mediální přetřes. Už jsme na našem serveru informovali o nanogenerátorech i nanotetechnologiích v bateriích, nyní tu máme další „nanověc“.
Vědci z americké Argonne National Laboratory testují přidávání manganových částic do klasického mixu lithia, kobaltu, niklu a mědi, čímž vytvoří nanokrystaly schopné absorbovat během nabíjení více elektronů. Tím zvyšují kapacitu baterie.
Dosavadní testy prokázaly více než zdvojnásobení kapacity s přidáním manganu. Má to ale i jednu nevýhodu: proud baterie se snížil na polovinu. Také zatím není jasné kolik nabíjecích cyklů by byly manganové baterie schopné vydržet.
Mitsubishi bude dělat vlastní baterie
Japonský koncern Mitsubishi, konkrétně odnož Mitsubishi Heavy Industries, hodlá vyrábět své vlastní lithium iontové baterie, které posléze nabídne výrobcům elektromobilů a hybridních automobilů. První výrobky by se do prodeje měly dostat v roce 2010. Ve stejném roce mají oznámit nebo uvést na trh nové modely/technologie také společnost jako GM, Ford, Nissan či Honda.
Volkswagen představel vysokoteplotní palivový článek
Výzkumníci německé automobilky Volkswagen představili první vysokoteplotní palivový článek (high-temperature fuel cell – HTFC) určený do osobních vozidel. Měl by být méně ekologicky závadný a účinnější nežli klasický nízkoteplotní palivový článek. Běžné nízkoteplotní palivové články pracují za teploty kolem 81°C, zatímco vysokoteplotní palivové články pracují za teploty 120°C. Navíc jsou levnější, menší, lehčí a stabilnější než nízkoteplotní palivové články. Volkswagen očekává, že nové palivové články by mohly být v praxi v osobních automobilech využívány kolem roku 2020.