
VIDEO: Xenith – 170kg solární auto
Stanfordská univerzita před pár dny představila svůj projekt solárního auta Xenith. Připomíná trochu malou vesmírnou loď. Aerodynamický tvar a výjimečně nízká hmotnost 170 kg dávají ale vozítku unikátní možnosti.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda
Stanfordská univerzita před pár dny představila svůj projekt solárního auta Xenith. Připomíná trochu malou vesmírnou loď. Aerodynamický tvar a výjimečně nízká hmotnost 170 kg dávají ale vozítku unikátní možnosti.
V dlouhodobém horizontu budou na silnicích vládnout elektrická vozidla jezdící čistě na energii z baterií. Avšak ještě mnoho let budou mezi šetrnými automobily hrát prim hybridy. Právě pro hybridní pohony je určen nový typ spalovacího motoru, který v těchto dnech představil Dr. Norbert Müller, původem Němec, z Michiganské univerzity. Jde v pravdě o revoluční systém zcela nové koncepce.
Vzrůstající obliba elektrických a hybridních automobilů nastartovala patřičnou odezvu u výrobců aut. Výsledkem je rostoucí počet vyrobených vozů využívajících ke svému pohonu elektrickou energii uloženou v lithium-iontových bateriích. Objevily se proto brzy spekulace zda bude v budoucnu dostatek lithia pro výrobu lithium-iontových akumulátorů. Vědci říkají, že nemusíme mít obavy.
Technická univerzita v Mnichově na letošním autosalonu ve Frankfurtu představí elektromobil MUTE. Tamní studenti chtějí přijít s levným, lehkým a přitom zábavným elektrickým autem.
Japonská společnost Sumitomo Electric Industries (SEI) vyvinula nový porézní materiál. Ten by mohl posloužit jako katoda v nových lithium-iontových bateriích. Díky tomu by jejich kapacita mohla stoupnout 1,5x až 3x, a tím i dojezd elektromobilů.
Auta na vodík jsou pořád ještě vzdáleným snem. Nebo ne? Přední světové automobilky už dříve daly najevo, že by chtěly první vodíková auta uvést na trh v roce 2015. Daimler to teď chce dokonce urychlit a mít první kusy na trhu o rok dřív.
Světový ropný koncern Shell posvětil stavbu gigantické plovoucí těžební stanice na zemní plyn. Bude dlouhá 488 metrů, tedy více než čtyři fotbalová hřiště za sebou. Bude vážit 600 000 tun, asi 6x více než dnes největší letadlová loď.
Společnost Volvo Car obdržela grant ve výši 6,57 miliónu švédských korun (asi 18 miliónů Kč) od švédské energetické agentury. Peníze jsou určeny na vývoj a testování setrvačníkového systému využívajícího kinetickou energii vozu a jeho použití v běžných automobilech. Výsledkem projektu by měla být výrazná úspora spotřeby paliva a tím i snížení emisí CO2.
Agentura Reuters přináší zprávu o tom, že automobilky Renault-Nissan a Daimler rozšíří společné partnerství v automobilovém vývoji. Nově chtějí začít spolupracovat v oblasti baterií pro elektrická auta.
Usnadnit život elektromobilistům a zvýšit tak zájem o elektrické automobily plánuje švédská automobilka Volvo, která se rozhodla účastnit nového projektu zaměřeného na vývoj technologie bezdrátového dobíjení elektromobilů. Společně s vlámskou organizací Flanders´ Drive hodlá Volvo v brzké době testovat na svém elektromobilu C30 technologií indukčního dobíjení.
Partička kolem jistého Yusuke Sugahary z Tohoko University v Japonsku to má na háku. Postavila robotický prototyp vozidla, které je poháněno elektrickými motory. Nemá ale kola, nýbrž se vznáší na vzduchovém polštáři pár centimetrů nad zemí.
Pokud se většiny lidí zeptáte na výrobce hybridního nebo elektrického auta, většina z dotazovaných vám odpoví, že je to Toyota. Zjištění vyplynulo ze studie provedené společností Harris Interactiv a to i navzdory tomu, že japonská automobilka žádný čistě elektrický automobil neprodává.
Vědci z americké Národní laboratoře pro obnovitelnou energii (NREL) testují praktické využití elektrických automobilů v drsných podmínkách Antarktidy. Projekt si klade za cíl snížit závislost používání ropy v tomto regionu, jejíž transport na tak odlehlá místa je neúnosně nákladný a představuje i nebezpečí kontaminace vzácného ekosystému.
Tepelná účinnost spalovacích zážehových motorů, které najdeme ve třetí generaci hybridního auta Toyota Prius je kolem 38 %. Toyota má ale k dispozici výzkumné prototypy, které dosahují účinnosti přes 40 % a dokonce téměř 45 %.