
Japonské železnice představí diesel-hybridní vlaky
Železniční společnost West Japan Railway Co. (JR West) představí v roce 2015 v praktickém provozu diesel-hybridní vlaky. Ty kombinují dieselové motory s li-ion bateriemi a ušetří až 13 % paliva.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda
Železniční společnost West Japan Railway Co. (JR West) představí v roce 2015 v praktickém provozu diesel-hybridní vlaky. Ty kombinují dieselové motory s li-ion bateriemi a ušetří až 13 % paliva.
Nová vysokorychlostní trati propojí japonské metropole Tokyo, Nagoya a Osaka. Rychlovlaky maglev tam budou svištět až rychlostí 500 km/h. Japonská vláda do projektu investuje 9 bilion jenů, tedy asi 112,44 mld. dolarů.
Železnice v České republice zaostává o 50 let. Dosud není dokončena ani modernizace původních koridorů. Zbytek Evropy i světa přitom mohutně investuje do rychlovlaků a vysokorychlostních tratí. Ty se mají v Česku podle magazínu E15 objevit nejdříve za 10 let.
Magazín E15 aktuálně přinesl obsáhlý rozhovor s Petrem Šlegrem, ředitelem nevládního Centra pro efektivní dopravu. Ten mimo jiné říká, že železnice v České republice je za dálnicemi opožděna o půl století.
Přeprava zboží po železnici by mohla výrazným způsobem ulehčit už tak přetíženým českým dálnicím a navíc i životnímu prostředí jako takovému. Zdá se, že díky projektu Xrail se blýská na lepší časy.
Rychlovlaky jsou skvělou náhradou letecké dopravy i řešením nekonečných zácp na silnicích. Přesto nejsou dokonalé. Zastávky jsou to, co provoz rychlotratí zdržuje a prodražuje. Čína proto přichází s novým řešením: rychlovlak, který v zastávkách nezastavuje, přesto mohou cestující vystoupit.
Železniční doprava zažívá počátkem 21. století renesanci. Vysokorychlostní vlaky jsou žhavým tématem od Spojených států po Čínu. Kolejová vozidla šetří energii i místo a dostávají se tak čím dál tím víc do hledáčku běžných lidí i politiků. Rozhodli jsme se proto uskutečnit rozhovor o aktuální situaci v oblasti železnice s osobou nejpovolanější. Šéfem české divize Mobility společnosti Siemens, panem Janem Majem.
Vysokorychlostní jednotka Velaro D určená pro Německo, spoluvyvíjená ve vývojovém centru v ČR
Spojené státy americké vsadily místo železniční dopravy na leteckou a osobní automobilovou. Jak se ukazuje, zejména v zimě to může být problém. Vláda Baracka Obamy chce protlačit vybudování celonárodní sítě vysokorychlostní železnice. Jeho ministr dopravy Ray LaHodd říká, že půjde o významné dědictví současné generace.
V Číně byl představen první vlak pro rychlodrážní tramvaj využívající pohonu na palivové články. Je výsledkem spolupráce soukromé společnosti zabývající se vývojem elektromotorů a univerzitních výzkumníků.
Spojené státy poněkud… zaostaly. V oblasti obnovitelný zdrojů. Dopravy. A několika dalších. Teď to ale chtějí napravit. Tamní asociace vysokorychlostní železnice navrhuje do roku 2030 vybudovat kompletní, více než 27 000 km dlouhou síť rychlovlaků spojující všechna populační centra napříč federací.
Železnice v České republice se pomalu začíná měnit v konkurenční prostředí. Po Student Agency, resp. projektu vlaků RegioJet podnikatele Radima Jančury, přichází na koleje další firma. Jde o vlaky Leo Express společnosti RapidExpress.
Nový ministr dopravy Vít Bárta chce zásadním způsobem proměnit dopravní mapu České republiky. Chystá se přesunout nákladní dopravu ze silnic na železnici. Pomoci mu v tom má snížení poplatku za koleje a naopak zvýšení/zavedení mýta také na silnice 1. třídy a některé úseky silnic 2. tříd.
Čína je dnes v oblasti rychlovlaků jednou z nejprogresivnějších zemí světa. Staví tisíce kilometrů vysokorychlostních železnic. Mezi Kantonem a Wuhanem jezdí rychlostí až 350 km/h. U Šanghaje jezdí ještě rychlejší Maglev, až 431 km/h. Plány jdou ale dál: postavit vakuový Maglev s rychlostí až 1000 km/h.