
Štítek: znečištění ovzduší


Paríž zatočí s terénnymi autami
Hlavné mesto Francúzska, ktorého centrum patrí medzi najromantickejšie miesta na svete, sa snaží o očistu ovzdušia. Okrem rozšíreného požičiavania bicyklov, či expandujúcej výstavbe nabíjacích staníc pre elektromobily má Paríž ďalší prevratný, či skôr kontroverzný plán.

Toyota Auris HSD – hybrid s pěti hvězdičkami
Toyota nedávno uvedla na trh nový hybrid. Toyota Auris HSD se může pochlubit vynikajícími parametry spotřeby a emisí, kterých dosahuje díky využití hybridního pohonného systému Hybrid Synergy Drive. Teď je má „posvěcené“ i nezávislým testem ADAC EcoTest.

Spotřeba automobilů v Evropě klesá – výjimkou je ČR
Průměrná spotřeba osobních automobilů prodaných v roce 2009 klesla o pět procent oproti roku předchozímu. Auta s nejmenší spotřebou, a tudíž i emisemi, vyrábí Fiat – průměrné emise činí 131 gramů CO2 na kilometr. Na opačném konci žebříčku se nachází společnost Daimler se 167 g CO2/km. Skupina Volkswagen zahrnující i Škodu Auto obsadila nelichotivé 12. místo se 153 g, těsně před Daimlerem a Nissanem. Analýzu emisí CO2 a spotřeby osobních automobilů za rok 2009 dnes zveřejnila bruselská nevládní organizace Transport & Environment.

TNT Express doručí v Paříži více zásilek pomocí elektromobilů
Společnost TNT Express France nasadila v Paříži do provozu dalších 15 vozidel na elektrický pohon. Pařížská flotila firmy se tak rozrostla o 12 tricyklů, dva elektromobily Micro-Vett a dodávku značky Modec. Francouzská TNT nyní provozuje v deseti městech celkem 45 vozů s nulovými emisemi.

Praha elektrická – jak podpořit rozvoj elektromobility v ČR?
Včera proběhl v Praze mezinárodní odborný seminář o zkušenostech s bezemisní dopravou v evropských metropolích. Po diskuzi se zástupci Helsinek a Amsterdamu o zkušenostech se snižováním dopravních emisí a s rozvojem elektromobilů bylo zformulováno tzv. TILI Desatero pro Prahu. Účastníci semináře měli možnost si vyzkoušet na vlastní kůži městský elektromobil Tazzari Zero, elektrickou Škodu Superb, elektrický Smart nebo elektrokola a elektroskútry.

Švýcarsko: diesely jsou pro přírodu lepší než elektromobily
Švýcarská laboratoř EMPA provedla rozsáhlou studii týkající se dopadu provozu elektrických aut s li-ion bateriemi na životní prostředí. Výsledek? Diesely jsou v některých případech šetrnější než čistě elektrická auta.

Ostrava má první elektrický autobus, chce jich 50
Po Praze má další české město svůj elektrobus. V Ostravě začal jezdit první elektrický autobus na lince 38 jakožto posila. Ostrava patří mezi města s nejvíce znečištěným ovzduším v České republice. Postupně chce proto nasadit až 50 těchto autobusů.

General Motors sestaví flotilu testovacích elektromobilů
Uvedením Chevroletu Volt snahy z prachu povstalé americké automobilky General Motors o ukousnutí koláče v segmentu šetrných aut zdaleka nekončí. Na světové výstavě Expo 2010 nedávno Karl Stracke z GM potvrdil, že připraví flotilu testovacích elektromobilů.

Evropa a doprava v roce 2050
Evropská komise nechala vypracovat podrobnou studii týkající se snižování emisí v oblasti dopravy. Do roku 2050 má lodní doprava vzrůst o 65%, letecká o 50% a nákladní automobilová o 45%. To bude znamenat zásadní zvýšení znečištění ovzduší. Otázka zní: jak se tomu vyhnout?

Veřejná doprava vám v USA ušetří až 9250 dolarů ročně
Americká asociace veřejné dopravy aktuálně provedla studii ve které se probrala jednotlivými severoamerickými metropolemi a pokusila se spočítat částku, kterou jedinci ušetří, pokud budou namísto osobního auta využívat hromadnou dopravu. Výsledek? Průměrná úspora 9242 dolarů (166 000 Kč) ročně.

Historie hybridních aut, 3. díl
V prvním díle článku o historii hybridních aut jsme se podívali do jejich prehistorie, 19. a počátku 20. století. Druhý díl načal moderní historii hybridů. Načali jsme příběh Victora Wouka, přezdívaného také „kmotr hybridů“, který dnes dokončíme a budeme pokračovat až k moderním vozům jako je Toyota Prius či Honda Insight.
Viktor Wouk se svým společníkem nakonec auto na testy přeci jen poslali. Objevily se sice nějaké komplikace, ale ty byly brzy překonány bohatší směsí paliva, neboli laděním Wankelova motoru. Finální testy v laboratoři EPA ve městě Ann Arbor nakonec hybridní automobil splnil. Přesto ale EPA odpověděla, že o jejich postupu do další fáze testovacího programu se teprve rozhodne.

Čína chce zavést přísnější omezení spotřeby než Obama
Americký prezident Barack Obama před nedávnem schválil postupné snižování průměrné spotřeby nově vyráběných amerických automobilů až na 35,5 MPG, tedy zhruba 6,6 l/100 km. Spojené státy jsou dnes silně závislé na dovozu ropy a toto by mělo jak pomoct tuto závislost snížit, tak i zlepšit kvalitu ovzduší. Podobně je na tom však Čína. New York Times informují, že čínská vláda má plán, podle kterého by se měla průměrná spotřeba v Číně vyráběných automobilů snížit do roku 2015 o 18%. Přitom už dnes mají osobní automobily vyráběné v Číně nižší průměrnou spotřebu než ty americké, zejména proto že jsou menší a tedy i lehčí. Nově zaváděná daňová opatření navíc kladou na nízkou hmotnost a spotřebu ještě vyšší důraz. Ačkoliv Čína byla do roku 1995 co se týká ropy soběstačná, dnes už zhruba tři pětiny své spotřeby musí dovážet – většinou ze zemí s nestabilním politickým režimem. Velkým problémem je navíc v Říši středu znečištění ovzduší a životního prostředí vůbec. An Feng, hlavní architekt současných omezení spotřeby, odhaduje, že do roku 2015 by měla průměrná spotřeba čínských aut klesnout až k hodnotě 5,6 l/100 km. Nová opatření by podle očekávání mohla výrazně pomoci především domácím výrobcům, protože zahraniční automobilky do Číny dovážejí především větší a luxusní (a tedy i těžší) auta s vysokou spotřebou paliva. Už dnes ale automobilky z Německa, Japonska či Koreje plánují malé, lehké automobily s nízkou spotřebou, které by se v Číně naopak mohly stát hitem.

Na dieselové emise zemře v Londýně 3000 lidí ročně
Zpráva Londýnského sněmu (London Assembly), který slouží jako kontrolní orgán tamní radnice, varuje, že Londýn potřebuje zavést další nízkoemisní zóny dál od centra města. Na znečištění ovzduší nebezpečnými částicemi vypouštěnými především dieselovými motory totiž ve světové finanční metropoli zemře každý rok kolem 3000 lidí. Emise prý přispívají k celé řadě zdravotních problémů obyvatel. Vláda odhaduje, že náklady na léčení spojené s emisemi dosáhly v celé Británii minulý rok už 20 mld. liber (asi 600 mld. korun). Rada pro životní prostředí, která je součástí Sněmu proto nyní po starostovi Borisi Johnsonovi požaduje, aby se zabýval možností využití biopaliv u veřejné dopravy a pokusil se snížit emise autobusů o 90%. Dále chce rozšíření nízkoemisních zón a elektronické informační zabule na veřejných místech, které by podávaly informace o aktuální znečištění v reálném čase. Chce také podpořit v celém městě jízdu na kolech.
Ekobydleni.eu: města budoucnosti: pro lidi, ne pro auta
Sesterský magazín Ekologické bydlení přináší aktuálně článek „Města budoucnosti: pro lidi, ne pro auta„.
„Z Ameriky, země, která auto prohlásila za dalšího člena domácnosti, se ale takové hlasy ozývají jen pramálo. V době ekonomické krize, ve které USA vězí až po uši, se však tyto hlasy začínají i z druhé strany Atlantiku ozývat čím dál tím naléhavěji. Na sympóziu nazvaném „Rozšiřování vize udržitelné mobility“ zaměřeném právě na urbanistické plánování pořádaném vysokou školou Art Center College of Design (ta je často přezdívána „Harvard dopravních návrhů“) aktuálně vystoupil dopravní plánovač Timothy Papandreou se svou přednáškou. Upozornil v ní, že současná federální i lokální politika v USA de-facto nutí lidi využívat automobily a nikoliv například chodit pěšky nebo jezdit na kole, případně využívat hromadnou dopravu. Zároveň dodal, že zásadní posun je dnes nevyhnutelný…“ (celý článek)