Toyota zkoumá technologie pro vyšší bezpečnost robotických aut

auto koncept Toyota FCV Plus na autosalonu Tokio 2015

Výzkumné centrum Toyota pro bezpečnost (CSRC) oznámilo pět nových projektů, jejichž cílem je lépe pochopit, jak řidiči využívají a vnímají vyspělé automobilové technologie, včetně systémů na podporu řízení.

Koncept vozu Toyota FCV Plus na autosalonu Tokio 2015
foto: Toyota

Nové projekty ve spolupráci s pěti americkými výzkumnými institucemi budou spuštěny v rámci nového pětiletého výzkumného programu „CSRC Next“, připraveného na podporu informovanosti a bezpečného přechodu k mobilitě budoucnosti.

Nově vznikající automobilové technologie, včetně systémů na podporu řízení, jsou významným příslibem ke zvýšení dopravní bezpečnosti, avšak stále zde zůstávají důležité otázky ohledně správného způsobu interakce s řidiči a toho, jak řidiče naučit tyto technologie bezpečně využívat.

Čtyři z pěti výzkumných projektů se zaměří na celospolečenské přijetí technologií a jejich výstupem budou daty podložené poznatky o jejich využívání. Tato data mohou napomoci k jejich účinnému začlenění, podpořit bezpečnější jízdní návyky a nabídnout možná protiopatření vůči nebezpečnému způsobu jízdy.

„Vývoj vyspělých automobilových technologií někdy postupuje tak rychle, že mnozí lidé nestíhají plně docenit jejich schopnosti, a je proto důležité určit, jak řidiči tyto nově vznikající systémy vnímají a reálně používají,“ uvedl Chuck Gulash, ředitel centra CSRC.

„Věříme, že díky spolupráci s partnerskými institucemi a otevřenému sdílení našich poznatků s širší automobilovou i technologickou komunitou a vládními i nevládními organizacemi napomůžeme k celospolečenskému přijetí těchto nových a slibných technologií.“

Zmiňovaná pětice výzkumných projektů bude spuštěna ve spolupráci s univerzitou George Mason University, neziskovou organizací Rockville Institute, Washingtonskou univerzitou, Institutem pro výzkum dopravy Michiganské univerzity (UMTRI) a Státní univerzitou v San Franciscu.

Datové výstupy z jednotlivých projektů si budou uvedené instituce kvůli urychlení výzkumu vzájemně vyměňovat, přičemž výsledky budou zveřejňovány s cílem posílit bezpečnost napříč celým automobilovým odvětvím.

Projektová fáze CSRC Next, spuštěná v květnu 2017, staví na pětiletých poznatcích centra CSRC s finanční dotací 35 milionů USD do výzkumu vyspělých bezpečnostních technologií pro automobily.

CSRC Next rovněž podporuje probíhající výzkumné programy výzkumného centra Toyota Research Institute (TRI) a Toyota Connected (TC) s cílem urychlit vývoj propojených a autonomních technologií a služeb na podporu řízení.

Centrum CSRC od svého spuštění v roce 2011 zahájilo na 60 výzkumných projektů s 26 partnerskými univerzitami, z nichž vzešlo více než 200 publikací a řada prezentací na nejrůznějších odborných konferencích.

Nové výzkumné projekty CSRC Next zahrnují:

Neuro-ergonomické hodnocení vývoje mentálního modelu budoucích technologií autonomního řízení: Cílem tohoto projektu je objektivně určit (prostřednictvím neuro-ergonomických metod), jaký je vliv různých faktorů na vývoj mentálního modelu a rozvoj vyspělých bezpečnostních technologií.
 

Vývoj mentálního modelu budoucích technologií autonomního řízení v prostředí přirozeného řízení: Výstupem tohoto projektu bude taxonomie vývoje mentálního modelu pro technologie automobilové bezpečnosti; projekt v prostředí přirozeného řízení určí, jak uživatelé vyvíjejí a uchovávají mentální modely s tím, jak se do vozidla začleňují bezpečnostní technologie.

Účinnost krátkodobých a dlouhodobých vzdělávacích postupů na podporu účinnějšího zmírnění rizik a příslušných řidičských dovedností souvisejících s bezpečností: Cílem tohoto projektu je připravit analytické modely, které by zachytily a určily změny v řidičských dovednostech svědčící o chování snižujícím míru rizika, a dále vyhodnotit účinnost protiopatření vůči chování uchazečů v souvislosti se snižováním budoucího rizika.

Zásady pro vývoj reálně doložených protiopatření vůči nebezpečnému způsobu jízdy: Obecným cílem tohoto projektu je vytvořit soubor zásad, který by bylo možné použít na podporu reálně doložených protiopatření vůči nebezpečnému způsobu jízdy, vedoucích k trvalé změně způsobu chování řidičů. Realizace projektu bude postavena na identifikaci výchozích obrazců nebezpečného způsobu jízdy (dnes i do budoucna), identifikaci těch vlastností řidičů, které přispívají k rizikovému chování, a v neposlední řadě určování takových teorií změny chování, které s největší pravděpodobností napomohou k trvalé změně.

Účinné podněty a chování pro bezpečnost jízdy v kontextu autonomního řízení: Tento projekt je ověřovací studií s cílem ukázat, že je možné automaticky a bez námahy dosáhnout odpovídajícího chování v souvislosti s vnímanými riziky, a to na základě krátké formy školení, spojující podněty s dispozicemi adaptivního chování.

tisková zpráva



6 komentářů u “Toyota zkoumá technologie pro vyšší bezpečnost robotických aut”


      1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
        Anonymsays:

        Takovou sbírku plků jsem už dlouho neslyšel.
        V jedné

        Takovou sbírku plků jsem už dlouho neslyšel.

        V jedné větě říká budujeme stop cafe = aby mohli nechat nabít elektromobily a v druhé, že elektřina nebude 😀

        V další, že spotřeba paliv neklesne, ale že si lidi pořídí druhé auto (asi s větší spotřebou když bude nové).

        Takže doporučuji – přečíst opravdu tolik logicky si odporujících tvrzení jsem dlouho neviděl.

Napsat komentář