Zugspitze, nejvyšší hora Německa, se chlubí novou lanovkou

Nejmodernější motory a pohony ABB zajišťují bezpečný a spolehlivý provoz kabinové lanovky na nejvyšší horu Německa.

Nepropadejte panice, z Hybrid.cz se rozhodně nestává cestovatelský magazín. Lanovky jsou nicméně poněkud opomíjenou oblastí elektrické mobility, které se věnujeme jen zřídka, a tak nastal čas to napravit.

Nejmodernější motory a pohony ABB zajišťují bezpečný a spolehlivý provoz kabinové lanovky na nejvyšší horu Německa.
foto: Copyright (c) Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG-fendstudios.com

Dlouhé fronty na lanovku, která vyváží turisty na nejvyšší horu Německa, mohou být nyní už minulostí. A to na nové kabinové lanovce poháněné motory ABB není jediná pozoruhodnost. Lanovka zahájila provoz 21. prosince 2017 a na Zugspitze v bavorských Alpách vyveze až 580 cestujících za hodinu.

Tři rekordy nové lanovky

Toto nové dopravní zařízení drží hned tři světové rekordy v kategorii závěsných lanovek: její jediný ocelový opěrný sloup je s 127 m nejvyšší, lanovka překonává nejvyšší převýšení (1950 m) v jednom úseku a od opěrného sloupu na vrchol má nejdelší úsek volného lana bez opěry, měřící 3213 m.

Dopravní zařízení nahrazuje padesát let starou lanovku Eibsee a tím, že vyveze na vrchol třikrát více cestujících, pomůže předejít dlouhému čekání, které bylo u lanovky Eibsee na denním pořádku. Novou rekordní lanovku provozuje akciová společnost Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG.

K hospodárnému a spolehlivému provozu napomáhá řada inovativních technologií od ABB, která má rozsáhlé zkušenosti s řešením náročných dopravních úkolů v Alpách. „Většina kabinových i sedačkových lanovek ve Švýcarsku je poháněna motory a pohony ABB,“ připomíná Hans-Georg Krabbe, předseda představenstva ABB Německo. „Jsme velmi rádi, že jsme se na takto jedinečném projektu mohli podílet i v Německu.“

Výkonná dvoumotorová konstrukce

Požadavky Bayerische Zugpitzbahn na bezproblémový provoz bez odstávek byly zvlášť přísné: lanovka musí fungovat 365 dnů v roce bez ohledu na vítr a počasí. V takovémto prostředí závisí bezpečná a komfortní doprava v zavěšené kabině na dokonalé souhře motorů, pohonů a mechanických součástí.

Zajišťovat pohon takto dlouhého lana s velmi příkrým stoupáním až 104 % (přibližně 46 stupňů) a s rychlostí 10,6 metru za sekundu vyžaduje velmi vysoký výkon. Ten zajišťují dva 800kW třífázové střídavé motory od ABB, které se nacházejí v dolní stanici.

Alpská tradice

Od konce 19. století si ABB buduje vynikající pověst při zajišťování bezpečné, spolehlivé a energeticky efektivní dopravy v regionu Alp.U slavné zubačkové lanovky na Jungfrau, která měří 9 km a začala jezdit v roce 1912, ABB provedla elektrifikaci, která zprovoznění trasy vůbec umožnila.

Technologie ABB dodnes zajišťují bezpečnou přepravu více než milionu cestujících ročně – a to i během sněžení – na Jungfraujoch, který je s výškou 3454 m n. m. nejvyšší železniční stanicí v Evropě.

Ve středisku Stoos ve švýcarských Alpách byla nedávno zprovozněna nejprudší kolejová lanovka na světě. Dva vozy s kapacitou 136 cestujících jezdí na trase dlouhé 1,7 km. Lanovku pohání vysocké účinné elektrické motory, které navrhla a vyrobila ABB. ABB pro tento dopravní systém dodala i další součásti.

tisková zpráva



38 komentářů u “Zugspitze, nejvyšší hora Německa, se chlubí novou lanovkou”


  1. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Ano bude to rychlonabijecka, kapacita sousedni trafostanice to
    Ano bude to rychlonabijecka, kapacita sousedni trafostanice to dovolí.


  2. Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /data/web/virtuals/238402/virtual/www/subdom/hybrid/wp-content/themes/hitmag-pro/inc/class-custom-walker-comment.php on line 66
    Anonymsays:

    Qíz pro chytré hlavičky:
    Dnešním sponzorem je

    Qíz pro chytré hlavičky:
    Dnešním sponzorem je společnost:
    A: A
    B: B
    C: ABB

      1. Hned mne napadlo, že Rumcajs bude mít možnost nabíjet
        Hned mne napadlo, že Rumcajs bude mít možnost nabíjet nejen žaludy 🙂 Ale vážně, doufejme že půjde o rychlonabíječku, protože obrázek vypadá na oblíbenou dvojici zásuvek 400V 32A a 230V 16A, což je vyhazování peněz, to tam mohli vystrčit jen rozvodnou desku za +-3 tisíce Kč.

                1. Ale jo, každá nabíječka dobrá, ale lepší by bylo kdyby
                  Ale jo, každá nabíječka dobrá, ale lepší by bylo kdyby to bylo 2×25 kW DC, takhle tam v podstatě lze nabíjet rozumně jedno auto. Tyhle stojany jsou ideální pro stanice s více nabíječkama.

                2. Já si myslím, že pro Jičín to bude stačit. Jedna
                  Já si myslím, že pro Jičín to bude stačit. Jedna nabíječka je i v Hradci a tam to je teprve hrůza.

                3. No Jičín je na hlavní trase Praha – Špindlerův mlýn,
                  No Jičín je na hlavní trase Praha – Špindlerův mlýn, ideální pro nabíjení v půlce trasy. Občas tam jezdím a lepší než nabíjet hned v Ml. Boleslavi.

                4. Jo, nám se taky hodí. Jezdíme z Heřmanova Městce do
                  Jo, nám se taky hodí. Jezdíme z Heřmanova Městce do Libštátu každý týden, 100 km jedna cesta. Aby v cíli manželka nemusela dlouho nabíjet, je to ideální nabíječka po cestě zpátky.

                5. No vidíš, takže v neděli se občas potkáme ve frontě 🙂
                  No vidíš, takže v neděli se občas potkáme ve frontě 🙂

                6. Spíš ne, manželka jezdí v pátek odpo nebo v sobotu dopo 😀
                  Spíš ne, manželka jezdí v pátek odpo nebo v sobotu dopo 😀

    1. Škoda, že jsem to nevěděl dřív.
      Taky jsem se toho mohl

      Škoda, že jsem to nevěděl dřív.
      Taky jsem se toho mohl zúčastnit, hledal jsem místo pro nabíječku v Jičíně.
      Nejen pro mne při cestách do Varnsdorfu.
      Mohl bych tam dát nejen Wallbox, ale i rychlonabíječku alespoň takovou jaká je v Rousínově – exit 216.

      1. Neházel bych bambitku do Řáholce (tedy flintu do žita) a
        Neházel bych bambitku do Řáholce (tedy flintu do žita) a ihned je kontaktoval. Z článku je patrné, že nabíječka bude. Zda ČEZ nebo Smart, však patrné není. Třeba ještě není pozdě bycha honit a rychlonabíječka 20 kW tam může na zdi viset (už jen ten argument, že se nebude muset zakopávat kabel a betonovat podstavec).

        1. Asi tu dotovanou z EU?
          Tak na takovou konkurenci Vážně

          Asi tu dotovanou z EU?
          Tak na takovou konkurenci Vážně nemám!

          Ale zase tam alespoň bude nabíječka.

          Ještě by mne zajímaly ceny pro nás a ty evropské elektromobilisty co to zadotovaly a chtěli by už u nás už nabíjet na „svých“ nabíječkách!

                1. Jo, babička mě kdysi nechala v kočárku sjet ze stráně 🙂
                  Jo, babička mě kdysi nechala v kočárku sjet ze stráně 🙂

                2. Tak nějak by se mohlo začít vyjednávat.
                  Tak nějak by se mohlo začít vyjednávat.

        1. Ne, nic jsem v okolí nenašel.
          Nabíjel jsem v Liberci nebo u

          Ne, nic jsem v okolí nenašel.
          Nabíjel jsem v Liberci nebo u rodiny.
          Chtěl jsem dát nabíječku do Nového Boru místo zásuvky 32A 400V co tam už je ale kolektiv EV se mi na email neozval!
          Jinak ani v Polsku nebo Německu není nic rychlého a blíž jak Liberec.
          Takže pokud najdeš místo kde se dá použít 32A 400V, tak tam dám tu samou co je v Rousínově.
          Pro malobaterkáče je to 4-5x rychlejší nabíjení jak ze zásuvky nebo mennekesu !

    2. Já jsem posílal dotaz na odbor dopravy v Berouně a vedoucí
      Já jsem posílal dotaz na odbor dopravy v Berouně a vedoucí odboru zaslala odpověď ,že v tomto roce se chystá zprovoznění 2 nabíjecích stanic od ČEZu na parkovišti P+R u vlak. nádraží. Takže další vlaštovka. Ale bohužel po slibech ČEZ o změně účtování se v tomto směru stále nic neděje:-(

Napsat komentář